czwartek, 13 lipca 2017

Uniwersytet Młodego Odkrywcy i VIII Festiwal Szkolnych Kół Fizycznych



17 czerwca 2017 roku odbył się  VIII Festiwal Szkolnych Kół Fizycznych połączony z projektem "W czasie i przestrzeni" finansowany przez MNiSzW w ramach programu "Uniwersytet Młodego Odkrywcy". 
Festiwal to miejsce na prezentacje prac i projektów fizycznych, które młodzież opracowała w ramach zajęć prowadzonych w Szkolnych Kołach Fizycznych w roku szkolnym 2016/17. Prezentacja osiągniętych efektów przez poszczególne zespoły badawcze na Festiwalu, upodabniana jest do konferencji naukowej z tą różnicą że prelegentami są uczniowie szkół. Swoje osiągnięcia naukowe mogą przedstawić na jednej z dwóch sesji, plenarnej i plakatowej.
Identycznie, uczestnicy Uniwersytetu Młodego Odkrywcy zapoznani wcześniej z formą Festiwalu przygotowali i zaprezentowali swoje odkrycia oraz konstrukcje zrealizowane w czasie trwania projektu.

W sesji plenarnej swoje prace przedstawili:


Uczniowie z Gimnazjum nr 3 im. A. Mickiewicza w Zgierzu, którzy wykorzystując zdjęcia zrobione przez siebie w trakcie prowadzonych zajęć na Uniwersytecie Młodego Odkrywcy przygotowali prezentację opowiadającą o ich udziale i emocjach jakie dostarczyły im zajęcia zrealizowane w ramach programu "UMO". W ramach sesji zaprezentowali również konstrukcję silnika Stirlinga, która w wyniku prowadzonych prób uległa awarii z powodu przegrzania i uszkodzenia tłoka. Jednak wiedza jaką opanowali budując swój silnik śmiało może służyć innym konstruktorom z tej dziedziny. 


Uczniowie z Gimnazjum im. Marszałka J. Piłsudskiego w Wartkowicach, zaprezentowali podobnie jaki ich poprzednicy silnik Stirlinga, ale sposób budowy oraz użyte materiały znaczenie odbiegały od wykorzystanych w poprzedniej wersji. Przedstawili własny film pokazujący jak pracuje silnik ich konstrukcji i jakie zjawiska i procesy zachodzą w trakcie jego cyklu pracy. Dowiedzieliśmy się jak wpływa temperatura otoczenia na jego pracę oraz na poszczególne elementy z których jest wykonany.


Uczniowie z Gimnazjum nr 1 im. Polskich Noblistów w Rawie Mazowieckiej, skonstruowali silnik Stirlinga, i chociaż był to już trzeci silnik jaki mieliśmy przyjemność oglądać to jego konstrukcja w żaden sposób nie przypominała konstrukcji znanych nam do tej pory. Młodzi odkrywcy i konstruktorzy do budowy silnika wykorzystali szklane strzykawki, które pełniły rolę tłoków. Połączyli je z kołem zamachowym i gdy obracało się kołem można było zauważyć jak poszczególne elementy bardzo dobrze i lekko ze sobą współpracują, pomimo tego silnik nie chciał pracować. Jednak tego dnia na naszym Festiwalu było znaczna liczba osób znająca zagadnienie silnika Stirlinga. W trakcie trwania sesji plakatowej trwały intensywne rozmowy na temat silnika zaprezentowanego przez uczniów. W ostateczności udało się rozwiązać  problem związany z działaniem silnika, przyczyna leżała w wale korbowym, który nie został odpowiednio wykonany.



Uczniowie z Koła Młodego Wynalazcy ABB w Aleksandrowie Łódzkim zaprezentowali nowinki z świata elektroniki  np: sterowane roboty przy pomocy skomplikowanych pilotów, pojazdy sterowane za pomocą światła latarki, turbiny wiatrowe itd.
Również i u nich pojawiło się zagadnienie silnika. Agata  przedstawiła model silnika  zbudowanego w ramach zajęć KMW ABB. Konstrukcja jej autorstwa może być zasilana parą, jednak obsługa silnika, którego elementy bardzo mocno się nagrzewają może być bardzo niebezpieczna o czym przekonała się  Agata w trakcie przeprowadzania prób. Zmodyfikowała swój pomysł i dodała zbiornik na sprężone powietrze, jak się okazało, silnik świetnie pracuje a jego części nie są narażone na wysoką temperaturę. Takie rozwiązania z powodzeniem mogą być wykorzystane w miejscach, gdzie wysoka temperatura pracy może spowodować pożar lub wybuch.


Gościnnie na Festiwalu wystąpili Joanna Mataśka i Rafał Kalinowski uczniowie kl. Ia  Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Uniwersytetu Łódzkiego im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. Pomimo ukończenia cyklu zajęć z fizyki jaki przewiduje program szkoły dla klas humanistycznych, przedstawili zagadnienia, znajdujące się w obszarze ich zainteresowań.
Joanna na przykładzie serii doświadczeń, które można wykonać w domu  przybliżyła  zagadnienia z termodynamiki. Pokazała praktyczny sposób na odkrywanie tajemnic świata przyrody przed młodszym bratem.
Rafał natomiast przygotował referat o energii jądrowej. Zagadnienie całkowicie nowe dla uczestników Uniwersytetu Młodego Odkrywcy. Przedstawił historię związaną z badaniami prowadzonymi nad wykorzystaniem energii jądrowej, oraz w bardzo precyzyjnie wyjaśnił mechanizm funkcjonowania elektrowni jądrowej. Korzystając z rzetelnych źródeł pokazał dane dotyczące poziomu bezpieczeństwa w sektorze energetyki jądrowej, oraz odpowiedział na wiele pytań związanych z obawami jakie może mieć zwykły człowiek przed budową elektrowni jądrowej w jego sąsiedztwie.

W sesji plakatowej swoje prace przedstawili:

Uczniowie z Gimnazjum OO.Bernardynów im. Anastazego Pankiewicza, przygotowali plakat pt." Z notatnika uczestnika Uniwersytetu Młodego Odkrywcy".

Uczniowie z Miejskiego Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Aleksandrowie Łódzkim, przygotowali wystawę poświęcona elektronice oraz odnawialnym źródłom energii.


Kolejny punkt spotkania Festiwalowego przewidywał  doświadczeń fizycznych pt. "Przyciągające oko i ucho doświadczenia fizyczne"  był to pokaz z elementami zagadek kierowanych do publiczności.

Po zakończeniu pokazów dr Piotr Skurski wygłosił kilka słów podsumowujących podejmowane działania w ramach zajęć Uniwersytetu Młodego Odkrywcy.  Do indeksów zostało wpisane ostatnie zaliczenie zajęć i nadszedł czas na wręczenie dyplomów otrzymanych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla studentów Uniwersytetu Młodego Odkrywcy.


Wszystkim uczestnikom jeszcze raz gratulujemy wyników prac realizowanych w ramach projektu  "W czasie i przestrzeni" finansowanego przez MNiSZW i wystąpień na VIII Festiwalu Szkolnych Kół Fizycznych organizowanego przez Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Łódzkiego.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz